Thursday 17 November 2016

Starting A New Chapter In My Life

Assalamualaikum semua :')
.
It's been donkey years I'm not updating any story about myself here. Hehe. Just forgot when was the last time I'm sharing my story in my dear blog, ciksakuramerah. I miss my blog badly okeh!
My life is quite hectic nowadays although Im not an exam candidate anymore. Hey, not just exam candidate know what busy is. Orang lain pun tau la :p

Ok, just buat donno je with my broken english. It's been a very long time I'm not writing english essay since the PT3 examination was came to the end. That's why my english is soooo bad.
Actually, just wanna share with you all, my dear readers, about me and what had happened to me selama I mendiamkan diri ni.

Okeh. The title for this entry is STARTING A NEW CHAPTER IN MY LIFE. What chapter is it? Chapter of becoming a grow up teenager? Haha. Or chapter of becoming someone in loveeee.. .? Hehe. Ok, just kidding.

People nowadays use to make a business as their basic income untuk menampung kos sara hidup sekarang which is very-very high! I pun lemah lutut uolls bila pergi pasar tengok kuih tepung pelita 50 sen satu... Huuuuu. Menangis dulu before beli T_T

So, as a 'up-to-date' person, I always la check some IG-shop, FB-shop and blog-shop. But seriously sekarang tak ramai orang yang berniaga guna blog. Because zaman sekarang dah tak ramai yang rajin nak berblogging bagai. Unlike past few years.

And...... Cuz of I always stalk the IG-shop, tanpa sedar, I got interested in business. You know, something you never expect happened to you like zassss. I, myself dont know when was the right time I fell in love towards business. But, yeah. My interest in medic takkan pernah luntur. That's my ambition.

Bila dah suka kan, mestilah ada keinginan. Kan? Kan? Kan?

So, yeah. After a year thinking about it, I made a decision to run my own business as my basic income. Kalau ada basic income, nak beli pape tak payah dah minta dengan parents. Just use my own money.

Tapi..... Nak ada bisnes sendiri susah wei! Macam-macam kena buat. So..... As starting, aku mula dari tangga yang palinggggggg bawah dalam bidang bisnes ni. Before I can make my own product and brand.

Yes. I'm a dropship.

Sebab apa aku jadi dropship? Sebab dropship ni kerjanya mudah je. Just promote the product. Kalau ada orang nak order, ambik order dan hantar order kat supplier. Then siap! Tunggu je customer bayar and kita akan dapat komisen kita.

Easy as kopek kacang kan sisters and brothers semua ;)

Walaupun komisen as a dropshipper ni sikit je actually, but worth it la dengan kerja yang dibuat. Senang je pun... Baring atas katil and pegang handphone tunggu order. If supplier send gambo, the dropshipper will post the picture in his shop tak kiralah IG ke FB ke.

Sangat senang, bukan?

But actually, kerja sesenang tu la yang buat hidup aku sibuk ngalahkan PT3's teachers yang tengah duk tanda exam papers budak PT3. Buzy oi!

Lepas dapat gambo, nak kena edit. Bila nak post gambo kena fikir caption pulak. But, it's ok. Sebab aku minat perkara-perkara cenggini, so I don't mind. As long as I'm happy ^_^

Soooooo. Everybody. Now, aku dah start bisnes aku sendiri as a dropshipper of a book store. Dulu, aku beli je booksss dengan book store ni through online. But now, I'm their droship
.
And, yes. Aku jual buku. Pelbagai jenis buku. Buku agama ada. Buku motivasi ada. Macam-macamlah! Buku-buku best seller pun ada ^_^ Macam sekarang ni buku yang tengah HOT ialah buku Semusim Di Barzakh. So, kalau korang teringin nak memiliki buku ni, bolehlah beli dengan aku. Hehe :D Selain itu, tafsir al-Quran dan radio Quran pun ada dijual. Planner 2017 yang cantik-cantik pun available.

Apa lagi eyh????

Ha! Novel cinta takde ya :p

Sebab book store aku ni more to islamic book and motivation book je. Kisah cintan cintun monyet and friends tu enggak ada.

For your infomation, dress pun available tau! Aku jual jubah abaya koshibo. 9 pilihan warna dan semuanya warna plain. Maknanya, kalau korang beli, korang bolehlah add something like 'dokoh' ke on the abaya to make it looks more beautiful and elegant. That's why we made the abaya plain je...
SENARAI WARNA ABAYA KOSHIBO DAN SAIZ YANG STILL AVAILABLE

Hijau turqoise: S
Chocolate Gelap: XL, L, M
Pink belacan: XL, M
Pink: 2XL, S
Hitam: L, M, S
Soft purple: XL, M, S
Maroon: XL, M, S
Emerald green: M
Chocolate terang: M, S

Abaya koshibo ni limited edition tau sebab supplier takkan restock dah abaya ni kalau dah out of stock. So, kalau korang berminat nak beli. Korang kena grab cepat-cepat sebab nanti kalau dah out of stock, korang jugak yang merana. Haaaaaa! XD

Boleh check gambar abaya koshibo warna coklat terang dan saiz abaya di akhir entry :')
(Aku rasa blog kena letak emoji la sebab tak best la kalau menulis takde emoji. Tak syiokkkk!)
Nak beli tapi tak tahu apa nama IG-shop dan FB-shop aku? Don't worry. Di akhir entry ni aku dah sertakan 2 keping gambo shop aku :')

Do follow IG @shamohdstore
Do like FB Page Sha Mohd Store

Kenapa aku letak nama shop aku as Sha Mohd Store sedangkan my real name is SITI HALIMAH?
Ha... Meh sini nak story.

At first, my shop's name is CSM Islamic Book Store. CSM tu ialah Cik Sakura Merah. I put Islamic Book Store after CSM because I want to 'tell' people that I'm selling islamic books. So, if anyone nak cari buku-buku islamik, they just need to search 'islamic book' and my shop will appear... Haaaa. I have shared one tip on how to make a bisnes shop's name. Note it! Note it! ^_^

But then, after aku decide to sell jubah abaya koshibo tu, I think I need to change my shop's name sebab tak suitable la kan islamic book shope but suddenly jual jubah. What theee? So, I changed it to SHa Mohd Store. But why? What does it mean?

Oyeah..

Some people call me SHa for short. SHa tu nama aku jugak. S stand for Siti and Ha stand for Halimah. That's why la, SHa. Alright :') ?

And Mohd tuuu. My father's name begin with Mohd. Alahhhh. Nama lelaki zaman dulu kan? Mohd. But, pronounce it Mohamad. Okeh?

So, SHa Mohd Store is Siti Halimah Mohd's Store. That's my store, okeh?
Got it?

Aku tak tau kenapa aku cerita hal nama yang tak penting ni kat sini. Huhu XD

...

So... I think that's all about my shop. Kindly, follow my IG-shop @shamohdstore and like my FB Page Sha Mohd Store. Hehe :D

Sebarang urusan berkaitan buku or jubah abaya, kindly contact me through whatsapp, okeh? Dial, 01129218202.

Foot note: No. Whatsapp tu ialah no. bisnes ya. Jangan nak memandai ambik no. tu and jadi anonymous kacau aku. Jangan harap aku layan!

Ok, lah semua. I think that's all for this time. Aku menulis entry ni since after subuh tadi around 6am and now, it's 7.13am. I took more than one hour ok to promote my shop. Hehe :D

Sekarang ni musim hujan. Cuaca kat kampung aku sekarang ni hujan renyai-renyai since before subuh tadi lagi! Aku menunggu waktu subuh dengan bertelekung sambil berteleku di atas sejadah dalam keadaan kesejukan. Huuuu...

Baguslah hujan. At least, tak payahlah nyonya susah-susah bangun pagi semata-mata untuk siram pokok bunga melur yang ditanam di tepi pantai. Heeee. Apa yang aku mengarut ni? XD

Dah la. Aku ni kalau menaip tak berapa pandai sangat nak berhenti. Mesti adaaaaa je perkara yang nak ditaip. Padahal tak penting pun. Sigh!

Oklah semua :') Sampai sini je. Till then peeps. Btw, thank you so much, ya for reading my blog. I love you all damn much ^_^

Today is Jumaat. Don't forget to recite surah Al-Kahfi, ya? At least 10 ayat awal and 10 ayat akhir as pelindung dari fitnah dajjal. Happy Jumaat and have a nice day ahead! May Allah bless you :') Assalamualaikum ^_^
 
.

Thanks for reading this entry ^_^

.

Ps:
Pic 1 : My IG-Shop
Pic 2 : My FB Page Shop
Pic 3 : Contoh Jubah Abaya Koshibo Warna Coklat Terang
Pic 4 : Saiz Jubah Abaya Koshibo
Pic 5 : GOOD MORNING MY DEAREST ^_^

Ps:
Aku siap taip entry ni pada jam 0748 :D

.
.
.

No comments:

Pesanan Untuk Kaum Hawa

Assalamualaikum semua :') . Memang trend eyh zaman sekarang pakai tudung (turban) tutup rambut je. Kenapa? Batang leher tu bukan aurat...